pondělí 30. června 2014

Gordon Reece - Myši

Originální název: Mice
Počet stran: 260
Rok vydání: 2011 / originál 2010
Žánr: thriller

Anotace:

Každému jednou dojde trpělivost.

Šestnáctiletá Shelley a její matka jsou jako šedé myšky – nervózní, plaché a přeochotné. Je snadné je využít a zneužít, což si dobře uvědomoval otec Shelley i její spolužačky ze střední. Právě před nimi uprchnou matka s dcerou do nového domova na venkovské samotě, kde obě nečekaně rozkvetou a svět se zdá konečně snesitelným místem.

Nově nabytý klid však záhy naruší lupič, který se jedné noci vloupe do domu. Shelley se probudí, slyší, jak vržou schody, a v následujících mrazivých minutách se její život obrátí vzhůru nohama. Moc dobře totiž ví, že když už se kočka dostane do myší díry, neodejde bez kořisti...

Mé hodnocení:

Přiznám se, že o knize jsem nevěděla nic. Možná když jsem si ji kupovala, ale to jsem zapomněla, takže jsem nevěděla ani o čem kniha je. Tak nějak jsem si myslela, že kniha bude o rodině, ve které otec zabírá místo tyrana a pro ránu nejde daleko. To jsem se ale mýlila, kniha mě každou kapitolou překvapovala a i když byl děj lehce předvídatelný, vývoj hlavních postav jsem četla skoro bez dechu.

Po rozvodu se matka s dcerou přestěhují do opuštěného domu, daleko za městem a za civilizací. Zdá se to naprosto kouzelné místo. Daleko od lidí, kterých se patnáctiletá Shelly bojí po nedávném incidentu. Shelly měla tři nerozlučné kamarádky, které s postupným dospívám začaly Shelly nenávidět a nenávist přerostla v každodenní boj o život. Šikana, kterou Shelly musela snášet se špatně četla. Popisy mi nedělaly dobře a bylo mi z toho úzko. Naštěstí toto období bylo popsáno jen na padesáti stranách a skončilo, když holky šikanování přehnaly a Shelly skončila v nemocnici. Od té doby bydlí mezi poli v krásném domě kam za ní dojíždí soukromý učitelé a pomáhají ji připravit na zkoušky.

Její mamka, stejně jako Shelly, je myš každým coulem. V práci bere minimální plat, nechává se sebou zametat, zůstává dlouho do noci a trpělivě snáší nenechavé ruce jejího šéfa. Po rozvodu se spokojila s minimálním vyplacením od svého muže a o alimentech si může nechat jen zdát. Ale ani tak se nemají špatně a mají jedna druhou. Co se musí stát aby se z šedých myšek zahnaných do kouta staly kočky s pořádně ostrými drápy? To vše se dozvíme v den šestnáctých narozenin Shelly, v den kdy se vše změnilo, v den kdy si zlodějíček zvolil jejich dům jako snadnou kořist… A to byla chyba.

Citace:

Cítím, že čím větší trauma se stalo, tím méně existuje slov, které jsou vhodná je popsat. Představuju si, že když prožíváme největší bolest, může ji popsat jedině ticho.

Mamka byla vůbec hodně ovlivněná tím, co četla. Může za to naše středostavovská kultura, ve které jsou lidé utvářeni víc knihami, jež čtou, než životy, které žijí?

Ještě nikdo nevynalezl zámek, který by nás dokonale ochránil před naším strachem.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář potěší. Děkujeme :)