středa 21. srpna 2013

Mluva jako šmirgl papír

Tento článek je součástí projektu Letní dumání 2, který na svém blogu 
(včetně obrázku) vytvořila Syki - Letní dumání 2

K tomuto tématu mám mnohé co říct, ale protentokrát se budu snažit být více stručná, páč to pak beztak nikdo nechce číst, když je to dlouhé jak Hermionin svitek s úkolem.
Sprostá mluva, nespisovné výrazy, cizí slovíčka, hrubé výrazy - tohle všechno ke knihám patří a je to jejich důležitou součástí. Právě vypracovávám (nebo se alespoň snažím) na toto téma bakalářku zabývající se expresivní mluvou postavy v knize Přelet nad kukaččím hnízdem a musím uznat, že to je celé obrovská věda. Expresivita přidává na věrohodnosti a autentičnosti a sprosťárny k tomu zkrátka patří. Ono by bylo asi trochu blbé, kdyby vězeň, který má na svém účtu dvacet obětí nebo chudý kluk z předměstí mluvili jako diplomovaní profesoři, spisovně a bez sprostých slovíček. Občas je to jen vyhrknutí při nějakém velkém překvapení nebo když jsou postavy v .... někdy je to ale celá mluva jedné (nebo dokonce více) postavy. Musím uznat, že naprosto chápu důvody, proč jsou v knihách tyto kletby, ale lhala bych, kdybych řekla, že mi to dělá velkou radost.
Mě to v těch knihách prostě zavazí. Mám ráda lidi, kteří mluví nějak fajn, nemusí mluvit podle slovníku, klidně můžou používat různá slovíčka, třeba i nějaký ten slang nebo tak (především v angličtině je to fakt zajímavé), ale ta sprostá slova mi moc dobře nedělají. Kniha je něco posvátného a když tam někdo furt nadává a hlaholí, moje uši trpí. O víkendu jsem dočetla Game (Geim) a tam těch výrazů bylo opravdu dost a celý HP byl sprostota sama, kniha se mi kvůli tomu i hůře četla a nedělala mi takovou radost (ale o tom už v recenzi). Já ty sprostá slovíčka v knihách prostě nemusím. Když je to nějaká drsňárna, tak prosím, pokud to má vyjádřit autorovu pointu, je to důležité pro ten text, hodí se to naprosto k postavě, k prostředí, ke knize, má to někoho nějak odlišit... Ale jestli je to tam jen bezúčelně, hned se to pozná a radost z knihy jde do kytek. Takže děti, jestli budete psát knihy, se mluvou jako šmirgl papír prosím šetřete.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář potěší. Děkujeme :)