pondělí 31. října 2016

Podzimně-Halloweenské knihy (1. část)

Mám ráda svěží zelenost jara, horké dlouhé letní dny naplněné slunečními paprsky, barevný podzim provoněný skořicí i zimu, která v sobě skýtá naději v sníh a dokonalou pohodu Vánoc. Myslím, že pro každé období se hodí trochu jiné knihy. Samozřejmě stejně tak dobře funguje, když člověk prostě nějakou knihu popadne jen tak, protože má na ni náladu. Ale u mě právě dobře funguje propojování nálady, knih a toho, co se děje kolem mě. A existují knihy, které jsou pro mě neodmyslitelně spojené s nějakým obdobím. Dnes jsem se vám rozhodla ukázat takové, které mi přijdou jako skvělé čtení v období podzimu a dnešního (mnou tak milovaného a opěvovaného) Halloweenu. Rozhodla jsem se je rozdělit do dvou článků, aby těch tipů nebylo pro jeden den až příliš. Tak jdeme na to!

Pro letošní rok jsem dala dohromady celkem 15 knih, které mohu s čistým srdcem doporučit na tohle deštivé a přesto tak nádherně barevné období podzimu.

Fantasy a knihy pro děti čtu celý rok. Ale vybrala jsem několik, které jsem si chtěla přečíst právě teď - v průběhu října a listopadu. Některé už jsem přelouskala, k jiným se teprve dostanu.

Tuhle knihu plánuji už několik let a konečně to vyšlo a já ji čtu na Halloween. Gaiman je skvělý autor a jeho Kniha hřbitova vypadá více než lákavě. Dočtete se zde o malém chlapci beze jména, který vyrůstá na hřbitově mezi mrtvými, kteří jej opatrují jako svého vlatního. Venku ovšem číhá nebezpečí. Uchrání hřbitov malého Boda? Já sama zatím odpověď nemám a vám doporučuji se k ní také dočíst.

Burton je pro mě v podstatě synonymem pro Halloween. Každý rok s přítelem sledujeme jeho Nightmare Before Christmas, miluji Jacka a i jiné jeho filmy - ať už ty kreslené nebo hrané. Pokud máte chuť na precizní chuťovku, která je možná trochu morbidní, ale rozhodně od srdce, pak doporučuji příběh u Ústřičkovi a jemu podobným, které Burton představuje ve své drobné knížečce plné jemu tak podobných kresbiček spolu s hořkosladkými příběhy.
 
Na Muřinoha a Krchomilku jsem narazila úplně náhodou v létě v knihkupectví a knihu si hned musela koupit. Jedná se o víceméně veselý příběh o malé holčičce, kterou vychovává její děda (který není tak úplně její děda) poblíž hřbitova. Krchomilce se zjeví jakási příšerka a začne jí dávat hádanky. Ona má teď přístup i k ostatním potvorám hřbitovním a s nimi se dozvídá mnoho zajímavých příběhů o lidech dávno zemřelých. Jejím úkolem je uhodnout hádanku a svého kamaráda tak vrátit zpět do jeho světa, ze kterého byl na čas vyhozen. Je to kniha českého autora plná humoru a nádherné hry s jazykem. Jestli máte tenhle typ knih rádi, určitě ji zkuste, mě se líbila moc.

Miluji Asu Larssonovou a je mi úplně jedno, jestli od ní zrovna čtu mrazivou detektivku nebo dětský příběh. Jejího Paxe jsem si rychle oblíbila a s napětím čekám na další díly, které letí tak nechutně rychle. V knize najdete příběh dvou bratří, kteří se přestěhují do nového města a začnou se kolem nich dít různé podivnosti. Vypadá to, že jsou tak trošku prokletí nebo minimálně výjimeční (on to vlastně není až takový rozdíl, že?). Každopádně se jejich městem plíží temnota a zdá se, že právě oni s ní budou muset bojovat. Krom příběhu je velkým pozitivem to, že je kniha ilustrovaná a působí opravdu parádně temně. Rozhodně ji zkuste.

O Vánocích jsem od tohoto autora četla jeho příběhy propojené právě s tímto obdobím. Nebyl to žádný zázrak, ale nakonec jsem se rozhodla dát mu ještě jednu šanci na podzim - asi jsem z těch Halloweenských svátků celá naměkko - a myslím, že se to vyplatilo. Odvíjí se zde příběh vyprávěný ve vlaku, kdy Robertovi jakási Žena v bílém krátí chvíli tak, že mu vypráví strašidelné příběhy. On ovšem tuší, že za všemi těmi příběhy je skryto něco více. Něco neviděného. Něco strašidelně dechberoucího. A kdo je vlastně ona žena, jejíž příběhy jej tolik uspávají? Jestli vás to zajímá, knihu si přečtěte. Líbila se mi. A rozhodně se hodí do sychravých temných večerů.




Severské detektivky se hodí do zasněžených zimních dnů. Ale já vybrala několik takových, které skvěle pouslouží i teď a možná se dokonce i hodí více do podzimu. Mrkněme na ně společně.

Peter May není zrovna na vrcholní příčce mých oblíbených autorů detektivek, ale jeho příběhy rozhodně mají něco do sebe. Tato série se odehrává v pochmurném Skotsku na jakémsi zapadlém ostrově, kde by lišky dávaly dobrou noc, kdyby jim nebyla taková zima na čumák. Je to chladivé a smutné. Nostalgické a surové. A naprosto dokonalé pro říjen nebo listopad. Jen se přesvědčte sami.

Yrsa je jedna z mých vůbec nejoblíbenějších autorek. Jakákoliv její kniha by byla skvělým čtením a doporučuji je všechny. Pro dnešek jsem ale jako příklad vybrala tuhle. Výhodou je, že se jedná o samostatnou knihu, takže nejste vázáni na žádnou sérii. A najdete v ní strašidelný příběh, ze kterého se vám bude tajit dech a bude vás nutit se zaposlouchat do zvuků vašeho domu v noci. Nestalo se vám už někdy, že byste měli pocit, že nejste tak docela sami? Že někde v povzdálí možná něco číhá nebo vám chce někdo ublížit? Při čtení téhle knihy ten pocit nejspíš mít budete. A rozuzlení vás nijak zvlášť neuklidní. Přesto je to bezvadný příběh a já jej doporučuji všema deseti.
 
 A nakonec V lese visí anděl. Knihu jsem ještě nečetla, ale něco málo už o ní vím a podle mě to bude skvělé listopadové čtení. Působí to chladně a krásně bolestně. Naprosto neuvěřitelně a přesto tak nějak logicky. Jestli máte rádi detektivky, které se se čtenáři nemazlí a naservírují jim až nechutnou zápletku, tahle kniha by mohla být pro vás ta pravá. Už jen samotná obálka na mě křičí slovo podzim. A já jí dříve nebo později neodolám a ponořím se do toho příběhu. A upřímně doufám, že mě nezklame.


Pro dnešek jsem vám představila knihy z dvou oblastí - fantasy (pro děti) a detektivky (thrillery). Pokud vás nějaký tip zaujal, budu ráda, když knize dáte šanci. No a příště už se můžete těšit na klasiku a knihy, které se nedaly zařadit do žádné kategorie, tak vytvořily vlastní malý tým. Určitě se ještě máte na co těšit. Zatím se mějte krásně, užívejte podzimu a nezapomeňte oslavit dnešní Halloween!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář potěší. Děkujeme :)