středa 18. října 2017

Podzimní čtení

V průběhu roku mám různé chutě, co se čtení knih týče. Občas prostě jen jedu jednu fantasy za druhou, někdy mám chvíli chuť na knihy pro děti, z toho zase proletím několik detektivek nebo si dám nějakou klasiku v angličtině. A připadá mi, že podzim se skvěle hodí k nějakému tematickému čtení. Dny jsou zahalené mlhou, park se vybarvil do těch nejhezčích barev, svět září a přitom je tak krásně mrazivý až sirový. To si žádá to správné čtení, které tomu dodá na dokonalosti a podtrhne onu podzimní atmosféru.

Pátrala jsem v různých videích a článcích a chtěla načerpat inspiraci pro to, co budu číst, ale nějak jsem nebyla s ničím spokojená, tak jsem si nakonec - podobně jako loni - sestavila vlastní seznam knih, které se k podzimu skvěle hodí. Některé jsem už četla a jen vám je chci doporučit, na jiné se teprve chystám a můžeme si je klidně přečíst společně.

Nakonec jsem vybrala deset knih. Ruku na srdce, víc jich stejně v průběhu podzimu ani nepřečtu. Rozdělila jsem to tak nějak napůl mezi fantasy a thrillery/detektivky s jednou knihou, která nezapadá ani do jedné z těchhle kategorií. Tak pojďme na to!



Začnu asi rovnou tím, co tak úplně nezapadá do zbytku žánrů. Hygge.


Já jsem sice tohle dílko četla už před pár měsíci, ale myslím, že se k němu v nadcházejících dnech ráda vrátím. Alespoň k některým částem. Myšlenka Hygge a celá kniha se mi totiž dokonale hodí právě k podzimu. Už není moc teplo, ale zase se člověk může zababušit s čajem a nějakou dobrou knihou nebo vyrazit ven ve svém oblíbeném svetru. Jestli máte chuť na něco, co vám trošku pozvedne náladu, myslím, že právě Hygge je dokonalou volbou.



Nedávno jsem četla Americké bohy a musím říct, že jen velmi málo knih na mě zapůsobilo tak hlubokým způsobem. Neustále se v myšlenkách ke knize vracím, domýšlím dané příběhy a hraji si s detaily. Už jsem viděla i první řadu seriálu a je to opravdu síla. Je to temná kniha. Tak trochu fantasy, tak trochu mýtus. Připadá mi, že tady právě ono úzké označení fantasy tak docela nevystihuje to, co kniha v sobě skrývá. Jako by to bylo mnohem víc. Snad bychom ji ale mohli zařadit do žánru fantastiky. A je to Gaiman. Takže je to patřičně divné. A dokonalé. A tak nějak krásně podzimní, se vší tou temnotou a smutkem, hloubkou a skrytým posláním. Pokud máte tohohle autora rádi nebo rádi zkoušíte něco, co vás překvapí, pak doporučuji právě Americké bohy.



Tohle je možná kapičku podvod, ale rozhodla jsem se od Gaimana zařadit rovnou dvě knihy. Původně jsem pro vás měla vymyšlenou jinou knihu, ale z nějakého záhadného důvodu jsem ji v knihovničce nenašla, tak jsem sáhla po této, kterou mám neustále potřebu vytahovat a všem ji strkat. Koralina je úžasná. Je to příběh pro děti, kterého se dospělí bojí. Je to temné, ale pohádkové. Dokonale barevné, ale přesto pochmurné. Miluji i filmové zpracování, které mi opět připadá naprosto jedinečné. Pokud patříte k těm, kterým třeba Gaiman až tolik neříká a jeho fantasy pro dospělé vás neoslovila, myslím, že Koralina to dokáže. Dejte jí šanci.



Někdy okolo Vánoc jsem četla také první díl ze série Mistborn. Je to trochu jiná fantasy, než na jakou jsem zvyklá. Tak pro začátek, obvykle nečtu urban fantasy. Moc mi nesedí to prostředí. A tady mi to připadalo urban v plné polní. Ale byla to tak trochu krása v ošklivosti. Způsob, jakým tu autor pojal magii, je více než zajímavý. Rozhodně je to něco nového, s čím jsem se jinde nesetkala. Líbilo se mi to. Ale bylo to pochmurné a zašedlé. Jinými slovy - perfektní čtivo na dlouhé sychravé večery, kdy se vám vlastně ani nechce utíkat do světa plného barev a sluníčkového příběhu. Máte rádi urban fantasy? Pak si určitě nenechte ujít právě Mistborn a jeho Finální říši. Sama se nyní chystám na druhý díl - Pramen povýšení - tak jsem zvědavá, jak se bude příběh dál vyvíjet.



Jako poslední fantasy pro tohle období jsem vybrala poměrně novou knihu Šest vran. Sáhla jsem po anglické verzi, ale klidně si ji už můžete přečíst i v překladu. Zatím jsem někde v polovině a jsem více než spokojená. Je to tak trochu fantasy a tak trochu gangsterka. Opět je tu trošku jiné pojetí magie, než na jaké jsme možná zvyklí. A skvěle se tu mísí právě ta magická část obyvatelstva s tou "obyčejnou". V knize je to spíše taková spodina, takže zlodějíčci, lidé, co se umí skvěle plížit nebo používat výbušniny. Základní šestice je dost zajímavou skupinkou a sama jsem zvědavá, jak se bude vyvíjet jejich skupinová dynamika. Jestli vás láká trošku akčnější a peprnější fantasy, mohlo by se vám Šest vran líbit. A pro podzimní období je to kniha jako dělaná.




Pomalu je na čase se přesunout do oblasti thrilleru/detektivek. Většinou čtu z tohoto žánru spíš ověřenou klasiku z oblasti severské literatury. Tentokrát jsem vsadila i na nějaké neznámé knihy a rozhodla se trošku experimentovat. Také většinou inklinuji spíše k detektivce, ale teď jsem nakoupila hned několik knih, které bych dle anotace řadila spíše k thrilleru. Pojďme se na ně podívat blíže.

Až po objednání jsem byla vyvedena z omylu a dozvěděla se, že kniha Čekání na smrt je součástí série. Někteří z vás tohle kdovíjak neřeší. Jiní důsledně čtou v časové posloupnosti a sledují vývoj hlavní postavy. Tak to většinou dělám já, ale tentokrát to asi poruším a knihu si přečtu i tak. Líbí se mi myšlenka, že existují určitá místa, která jsem neodmyslitelně spjatá s něčím špatným. V knize je to jakýsi Medvědí brod, kde řádí sériový vrah. Už podle obálky na mě kniha působí pochmurně a zlověstně, tak doufám, že takový bude i její obsah. Pokud někdo autorku znáte a četli jste některé z jejích knih, ráda si poslechnu váš názor na její psaní. Jinak se nechám překvapit jejím Čekáním na smrt.



Je to asi hloupé, ale čtu jen velmi málo českých knih. A detektivky už vůbec ne. To prostředí pro mě není moc exotické, takže mě ani neláká v rámci něj číst něco takového. Zaujala mě ale kniha Zmizela v mlze. A vzápětí jsem zjistila, že je to opět kniha ze série. Tentokrát ale včas,  a tak jsem sáhla po prvním dílu. Kroky vraha působí hezky podzimním dojmem, tak doufám, že mě nezklamou. V pražském lesoparku byla nalezena mrtvá žena, což odstartuje lavinu událostí, ve kterým jde mimo jiné i o život. S autorkou žádnou zkušenost nemám, ale dle recenzí by měla být hodně kvalitní, tak se ráda nechám příjemně překvapit. Četli jste Kroky vraha? Pokud ne, možná je na čase to napravit. Klidně si je můžeme přečíst společně.



Smrt včel byl spíš takový náhlý popud. Na knihu jsem narazila při výběru těch ostatních a padla mi do oka. Tady se možná bude jednat o cosi mezi thrillerem a psychologickým románem. Dostáváme do rukou příběh dvou sester, jež přišly o své rodiče, a tak se musí zařídit samy. Jejich život však není bez poskvrny a minulost je zahalena do hábitu tajemství a lži. Na jejich příběhu něco nesedí. A ony nesrovnalosti se začínají pomalu odkrývat. Jak se k tomu sestry a jejich okolí postaví, nám poví právě kniha Smrt včel. Zní to zajímavě. Smutně, ale tak nějak lidsky a přijatelně. Mám ráda sesterskou tematiku a dlouho jsem žádnou podobnou knihu nečetla, takže je na čase to změnit. A kdy jindy se pustit do odkrývání starých tajemství než právě na podzim, že.



Někdo tě vidí je jediná kniha, kterou jsem tak docela nevybírala já. Domlouvaly jsme se s Aduš, že si přečteme něco společně a po dohodě o Šesti vranách přišla právě ještě s touto knihou. Láká mě prostředí deštivého Londýna. Zdá se, že tady půjde o problematiku stalkingu spolu s vraždením. Zajímavá kombinace. Hlavní postavě navíc nebude její okolí věřit, takže to zavání lehkým nádechem paranoie. O knize padla slova jako zlověstné nebo znepokojující. Má být poutavá a důmyslná, dokonce až provokativní. Zní to zajímavě, že? Sama jsem zvědavá, jaký příběh mě na stránkách knihy čeká. Jestli vás Někdo tě vidí také zaujalo, budu ráda, když po knize sáhnete. Právě období října a listopadu se zdá jako dokonalé pro knihu z upršeného Londýna.



A nakonec jsem vybrala ještě dílo Pohřbený život. Tentokrát začínáme s mladíkem, který se rozhodl vytvořit velmi zajímavý úkol do hodiny literatury. Chce vyslechnout umírajícího odsouzeného vraha a sepsat jeho životopis. To, co se dozvídá, ho ale nenechává chladným. Možná, že věci nejsou takové, jak by se mohlo na první pohled zdát. Kniha je označena jako detektivní román o vykoupení a hledání pravdy. Zní to zajímavě a tak trochu komplikovaně. Zavání to neprávím a smutným náhledem do jednoho končícího života. Příběh se sice odehrává spíše v zimních měsících, ale mohl by být tím pravým při četbě na přelomu podzimu a zimy. Vidím to na takový počátek prosince, kdy bude ještě podzimně sychravo, ale zároveň už na mě budou ze všech stran dýchat Vánoce a zima. Jdete do toho se mnou?



To tedy byla celá úctyhodná desítka knih pro letošní podzim. Já doufám, že ty, které jsem ještě nečetla, se mi povedou přelouskat. A budou se mi navíc i líbit. Pokud vás kterákoliv z nich zaujala, určitě neváhejte a dejte mi to vědět. Můžeme si ji klidně i přečíst společně. Můj plán už znáte, jaký je ten váš? Čtete knihy tematicky nebo vždycky jen sáhnete po tom, co se zrovna namane? Přeji vám krásně barevný podzim provoněný čajem a potištěnými stránkami.


4 komentáře:

  1. Hygge, Americké Bohy a Pohřbený život mám na seznamu, ale ne někde na příliš vysokých místech...:/ Těch knih je strašně moc a času strašně málo...:-(
    A jinak super blog, jdu ho trochu víc prošmejdit. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Taky se mi v průběhu roku docela mění chutě na čtení. Teď na podzim mě lákají fantasy a thrillery :) Docela jsi mě ted inspirovala ke čtení :)

    OdpovědětVymazat
  3. Tiež sa chystám čítať Koralínu, ale až niekedy v zime. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Kéž bych měla více finančních prostředků ke koupi více knih. Já ale zvládám kupovat měsíčně asi dvě, což je škoda. Jinak velmi hezký článek a skvělý nápad na fotky:)
    Knihokopka

    OdpovědětVymazat

Každý komentář potěší. Děkujeme :)